27 sep. 2015

process animation sept 2015 - bvkga1 -animation


jag kommer under ht15 att jobba med normer i mitt projekt där jag vill göra döda saker levande.

jag kommer jobba utifrån de fyra begreppen som återfinns i kursplanen kring min bildsal.

etnicitet - sexualitet - makt - identitet.

jag vill animera på alla sätt möjliga. jag tänker inte låsa mig till en enstaka teknik eller material. jag vill kunna förändra och låta mig följa gestaltandets alla svängar och impulser, samtidigt som jag har en plan, en väg som jag tror ska funka. att vara planerad innebär möjligheter att improvisera och gå utanför lagar och regler som jag satt upp åt mig själv. jag vill leka med material och tekniker. play art based - gestaltning. jag brukar vara uppstyrd, nu vill ja leka. (ja kommer ju va uppstyrd nog att kunna leka. det vet ja. #kontrolbehov)

vad är animation?

jag kommer jobba med lera, leksaker, pennor, papper osv i stopmotion-aktiga grejer.
jag kommer använda mig utav diverse program som kan rigga figurer och som kan göra dessa rörliga. PS och AE känns som ganska självklara men även andra kommer tillkomma.
jag kommer att filma av skärmen som jag så ofta sitter framför. animera med själv av pilpekaren och sen gömma den. flytta, ändra, förstora saker som gör att de syns levande.
jag kommer säkerligen hitta än fler kanaler att utforska.

min plan är väl att skriva/copy+paste en text som ska läsas upp av någon och sen animera kring den. om normer som ligger där som oskrivna regler och förväntningar i samhället och hur det påverkar oss. inom konsten spå finns ju det en hel del som jobbar med detta så googlandet har påbörjats och verk har börjat staplas i hög i mappen kring normer.

i veckan sa min kollega att hon tänkt jobba med kroppar och visade sitt material för mig. det var normkroppen som hade plats i den ppt. jag sa då hur jag tänker kring kroppar och att alla kanske ska få plats samt visade material som jag tänkt använda mig utav kring liknande uppgifter, man kanske inte ska göra någon stor grej av det utan bara ha med alla modeller utan värdesättning. nästa dag kom hon igen och sa att hon tänkt på det vi pratade om och att hon ändrat i sitt material till mer inkluderande. bra. vi som lärare har sådan makt att förmedla saker och ting. vi tänker kanske inte alltid på det bara. normer är nödvändiga i det samhälle som vi lever i, och normerna skiftar kulturellt och i kontext, men man behöver för det inte köpa dem. vi behöver belysa dem och jobba med dem, kritiskt granska och vända och vrida på.

normer i förändring är något som också pedagogiska magasinet tar upp nu i nr 3, sept 2015. alltså inget nytt, men ständigt intressant och nödvändigt att jobba med.



etnicitet

här finns ju en hel del att behandla, särskilt nu med flyktingströmmar, människor som vill stå med kulsprutor på öresundsbron, vithetsnormen, osv osv.

man kan jobba med leksaksdjur i olika färger
makode lindes konstnärsnerv med afromaniacs och tårtan
samer i konsten - Anders Sunna
gais lagfoto där iphonen bara ansiktsigenkände vita ansikten -
kara walker -
banksy - duvor
osv osv.

animera döda verk, göra egna animationer. mkt att problematisera.

vem är jag? vem är du? vilka är vi?

sexualitet 

hetero. punkt.

om alla bara hade varit hetero, fan va enkelt det hade varit. eller? så säger ju normen. alla som är utanför det heteronormativa ses som annorlunda. konsten har behandlat detta länge.

hbtq.

genus.
animera bilder.

stålmannen/stålkvinnan - vardagen - hård(blå) till mjuk(rosa) och tvårtom.

barnleksakskatalogen. pojkar dammsuger och tjejer grejar med brandbilar.

hetero i visuella kulturen
hbtq i visuella kulturen.


kärnfamilj. stjärnfamilj.

nanna johansson, nina hemmingsson, liv strömqvist mfl som jobbar kring normer i olika delar av dessa fyra begrepp. intressanta enrutingar som pekar bestämt på normer och kritiserar utan bekymmer det som sker omkring oss hela tiden.  serieestetik. "fuldesign". intressant förhållningssätt. feminism.

makt 

många av dessa begrepp går i i varandra. det kan vara luddigt för vissa i början kanske men ju mer man pratar om det desto bättre ser man var skillnaderna går. 

vad är makt? vem har makten? 
normer, privilegier, 
man vs kvinnligt - 
vita vs alla andra - makode linde osv
hetero vs hbtq - otpimus pride
ung vs mitten vs gammal 
stark vs svag - våld
utan vs med funktionsnedsättning (psykisk-fysisk) - 
religionens makt vs icke troende - andres serrano - andre piss christ. normbrytande? kritisk mot makten iaf. 
osv osv. 

behöver det vara vs hela tiden? 


när det kommer till makt spelar kontexten en stor roll, beroende på var man står och vem man är så skiftar makten rätt rejält även om vissa grupper oftast står högst upp i pyramiden. 

konstnärer: 
banksy - palestina- flicka och militär. 
nathalie djurberg - jobbar ofta utifrån makt sexualitet mm i sina animationer. dock svåra att animera igen. men som referens. 
goya - skjutande
"porträtten som hänger på pedagogen - män i maktposition"



identitet

vem är du?
och vem får du vara?

 hur normen skapade dig lille vän. förtryckande/förminskande. hur påverkas vi? vem bygger?

vad påverkar?

samhället - tryck ovanifrån/utifrån
hetero hbtq
kultur
relationer
människor
visuell kultur - hur vi ser på vad vi ser
musik - texter, videos
kläder
geografi - vart man kommer ifrån, vart man står idag och vart man är på väg.

vem blev du?
vem skapade? vem skapades? du?

när det kommer till identitet så är det så mycket som spelar in. små korta sekvenser i livet kan påverka oss som personer livet ut. en fråga, en blick, ett påstående kan skära rakt igenom den starkaste mur och få den att krakelera. i konsten finns också där otaliga exempel på verk och konstnärer som jobbar kring identitet, som problematiserar och kritiskt samtalar med normskapandet i världen som vi lever i.



tidsplanen är väl att dela in dessa fyra delar i fyra perioder där man samlar material och animerar ca 30-60 sek för varje begrepp. jag vet att ni inte vill att vi ska animera för mkt, ha för mkt film att jobba med men jag tänker att jag behöver ha en viss mängd tid för att få med det viktiga när det kommer till just normerna. jag vill ju kunna använda mig utav denna filmen i min undervisning sen så jag slår liksom två flugor i smällen. kan hända att man kan göra två av begreppen nu, och sen framöver göra de andra två. just för att kunna arbeta igenom så pass mkt som man kan behöva.

v 40-42 etnicitet
v 43-45 sexualitet
v 46-48 makt
v 49-50 identitet.

sen roddar man med ljud och post under tiden eller sätter av tid runt jul till detta.

bildmanuset är det kluriga. eller så är det inte det. jag planerar ett levande sådant. jag känner att jag låser upp mig för mkt om jag redan nu har färdiga rutor från början till slutet. känns inte särskilt gestaltande eller processbaserat. ett som kommer fyllas i under tiden, egentligen blir det ju också det i fyra delar. blanda bilduttryck och språk med animationer av olika slag. jag tänker att jag bygger text först, och sen kommer gestaltningen av bilderna animationerna därefter. samtidigt, så förstår jag nyttan det kan medföra att ha rutorna från början. men nu, nu vill jag leka, och jag ser redan att jag har ramarna. texten kommer rama in.


hela tiden tänka normkritiskt. feministiska tankar.

mer ref animation:



hittad via booooooom.com

"The Shoes latest video, directed by Montreal-based directors Dent de Cuir, is a celebration of GIF culture. The whole video is a mouse dragging various pre-edited animated gifs around a desktop but the results are a lot more entertaining than they sound (it was just awarded a Vimeo Staff Pick).
Not sure how James Van Der Beek feels about being the star of this video. Watch “Drifted” below.
"




djurberg, nathalie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar