4 juni 2015

bvkga1 - animation - 3d inlämning v23



för det första fattar ja inte varför inlämningen ska vara anonym. kan den vara anonym när ni, förhoppningsvis, har läst våra inlägg via bloggarna och således bör veta vad vi gör och inte. sen är det svårt att via youtube helt anonymisera då ja behöver skapa ett nytt konto då med adresser som inte går att spåra mm. jaja. nu är det inga namn med här i texten, eller inte på tuben annat än mitt användarnamn som man med lätthet kan spåra. saksamma, ja zipar avi-filen och pdfen istället så är ja väl så anonym som jag kan vara.


jag har haft motigt med 3d-uppgiften. har haft en dålig skillsmässa sen tidigare erfarenheter och studier som gjort sig påmint under de senaste veckorna. jag har gjort uppgiften. modellerat ett rum utomhus som hjälpte mig i min vardag då altanen ska göras i sommar och behövdes skissas upp lite för att man skulle få en känsla för den. jag valde att animera kameran och möblerna under åkningen. textureringen är enklast möjlig, jag ville ha just klara enkla färger som inte tog uppmärksamhet utan bara pratade med betrakaren om vad för typ av material det kunde handla om samt hur det faktiskt ser ut hemma, om än väldigt avskalat.
ljussättningen består av en sol med minskad styrka och med några mindre punktbelysande lampor. jag ville få en känsla av morgon(kvällsljus där man kan leka lite med eventuella framtida lampor och hur de skapar rumskänslan.
animeringen med kameran upplevde jag som knepig, mest beroende på min tveksamma hantering av den. långt ifrån nöjd men inte heller så missnöjd att ja inte väljer att lämna in uppgiften som den är.
renderingen också den väldigt enkel. väntar in tiden det tar för den fläktande och surrande datorn att räkna fram mina bilder som hamnar i en bestämd sekvens. den ser ok ut, inte. orkar inte jaga inställningar för att få den exakt så krispig som jag vill ha den, gillar återigen läget och anser att jag gör uppgiften så till den milda grad att den är inlämningsbar.


jag ser inte mig använda denna typ av animering och modellering i höst. jag vill att det ska gå snabbt. snabbare att nå vackert resultat av enkla medel. 3d-grejen tar för mycket tid att sätta sig in i igen. man kan göra grymma grejer med 3d och blender, men det kommer inte ja göra i höst. den smärtsamma skilsmässan sätter stop för det. det irriterar mig att jag känner såhär. och jag tänker att många är de elever som jag ibland har tvingat(...) använda någon teknik som de känt likadant inför. som tur är händer det att mina elever trotsar mig, går emot mina tips och går sina egna vägar. gör sina arbeten på andra sätt än de ja tänkt ut från början. och jag gillar det. att de lär sig regeln, för att sen bryta. jag kan regeln kring 3d, så ja bryter mot den. typ. eller nä, ja kör efter regeln just nu om än motvilligt. jag gillar trotsen eleverna visar mot mig ibland, att de själva tror på sina idéer så mycket att de skiter i vad jag säger och jag faktiskt låter dem arbete med det som de tror på. dock, är det ju så ibland att man som lärare måste visa tekniker eller material för eleverna och låta dem prova dessa för att de ska känna till dem. att snacka shaders, vertexpunker, polygoner, 3dstudiomax eller maya är något som jag redan gör med mina elever. visar att tekniken finns och hur den funkar men också att den är svårbemästrad men rolig. då jag kommer jobba i ipadmiljö det närmaste på grundskola nu i höst så faller just denna teknik för mig om ja inte hittar någon app som funkar. den bör vara enkel att förstå, enkel att använda och lekvänlig. leken är viktig här. att man känner ett positivt sug kring uppgiften och just möjligheten att leka fram kunskapen. modellerandet blev till en lek under vissa delar av denna process, men inte tillräckligt rolig för att ja skulle bli biten igen.

nu lämnar jag denna uppgift och tar sommar, och ser fram emot registreringen i höst igen. då jvlar ska det grejas med snabba händer rakt ur huvud.




/inte så anonym längre, snarare transparent, eller nått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar