27 maj 2015

bvkga1 - animation - reflektion v22.

mellan 2004-2006 gick jag en utbildning på lindholmen. computer graphics design. jvligt roliga och nyttiga år för min egen del. där ingick allt som har med 3d att göra. modellera. animera. texturera. rendera. programmera. visualisera. osv. sen dess, kan jag räkna på min ena hand hur många gånger jag öppnat ett rent 3d-program. 3d-studio, maya, rhino osv. något föll bort. jag har med mig det, men det är för tidskrävande för det jag vill göra, det jag vill lära mig. blender blir en bromskloss just nu. jag kommer lösa uppgiften, så till den milda grad att jag kommer ha ngt animerat till den 5 juni. men jag tycker det e knastråkigt. jag blockeras.

precis så här tror jag många elever känner sig när läraren presenterar nästkommande uppgift. fan. lera igen. jag hatar lera. jag kan inte skulptera. jag har skulpterat sen jag var liten å e pisstrött på det. tråkigt tråkigt tråkigt. men regler är regler. det lärarn säger det ska man göra. punkt. hur går det liksom med betyget annars.

det här är en nyttig period för mig. att känna att ja är helt jvla låst. att det för en gångs skull är trist med unviversitetsutbildningen som jag själv valt att gå. att en liten, eller stor, uppgift kan trycka ner en så här. särskilt en uppgift som en som för nio år sen gick ut med toppbetyg och referenser från en tvåårig utbildning i just det uppgiften går ut på. fan. ta tag i detta nu å gört bara.

blender. det lilla ja kollat igenom är rörigt. kontroller som tar tid att vänja sig vid. de ligger på fel ställen men jag känner igen alla namnen och typ vad verktygen gör. men jag blir bara irriterad. jag vet hur lång tid det tar att lära sig så pass mycket med programmet för att få ut det som jag vill ha ut att jag ger upp innan jag ens lagt 10 timmar på det. fan.

jag letar andra vägar.

jag har tiden. egentligen. även om betygstider på skolan stressar lite. mina elever springer som yra höns sista veckan för att få ordning på allt. eller så har de redan slagit på flightmode och gör nada. särskilt de som faktiskt skulle behöva steppa upp för att lösa betyg i ämnen. inte bra. där ligger mitt huvud. på jobbet.


jag vill göra det här, låna andras grejer och göra något annat av det.


http://feber.se/foto/art/327773/konstnr_tjnar_storkovan_p_stul/

jag vill animera på sätt som triggar mig. inte som slöar ner processen och gestaltandet.



http://tjock.se/sinnet/art/327714/operahuset_i_sydney_blev_levan/

jag vill animera mina tankar och allas kommentarer kring skolan i uddevalla som valt att införa fotoförbud på skolan.

http://feber.se/foto/art/327796/svensk_skola_infr_selfiefrbud_/

jag vill animera alla 25 000 konstverk som det danska museet släppt fria för remixande.

http://www.svt.se/kultur/konst/museum-slapper-25-000-konstverk-fria


och jag vill animera tatueringar på huden. få de att komma till liv eller att gå från levande till hudnära stillasittande.

http://feber.se/film/art/327460/den_tatuerade_huden/

det är mycket nu. och jag kommer lösa allt. på mitt egna vis. helst sista dagen. sista timmen. det blir bäst då.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar