24 apr. 2014

Yves

Klein. blå.

var är grabbarna? så tänkte ja när ja ser på Kleins bilder med målningar och videos gjorda av andras kroppar. fusk? Klein pekar och instruerar då är det hans. punkt. tror dock inte att alla ser det så.

när jag var i paris så var jag och besökte Centre Pompidou där bla Klein hade en liten blå hörna, där fanns ett huvud, ett manshuvud, i blått och en kvinnotorso i samma blå. om jag tänker att det bara är kvinnors kroppar som google visar mig så tänker ja att det va kanske just det han intresserade sig för. man ser på bilderna hur han för hand(...) sätter färgen på kvinnornas kroppar, allt för konsten, och instruerar de sedan att röra sig över de vita ytorna. jag hade velat se mäns kroppar också, Kleins händer i blått smetandes över ett manligt lår eller två, jag ser det inte särskilt provocerande utan bara problematiskt att jag inte ser några sådana bilder. nu kan det ju faktiskt vara så att jag inte förstått att Klein faktiskt arbete med män också, om det nu var så, gjorde han det? någon som är mer insatt än mig? upplys mig gärna.



om min tanke var, typ, var är männen, var är då kvinnorna i mina bilder? än så länge är det ungefär lika många med snoppar som snippor som målat på mig, men det är ju på min kropp som visar upp vad som målats. kan man hela tiden plocka simpla sexistiska poäng genom dessa kroppar? eller är det tröttsamt i längden eller en nödvändig kamp(?) eller upplysnings tillfälle för hur vi ser på just detta. jaja, ja kommer inte plocka in kvinnokroppen, inte i nuläget iaf ser ingen vinning med det.







bonusklipp, Lulu Carter målar på liknande sätt i äntligen hemma, dock lite mer barnvänligttv än va Klein gjorde kanske.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar