26 sep. 2013

dokumentation genom fotografi


då ska vi se.


jag valde att dokumentera ett objekt som står mig varmt om hjärtat. tejpen.








tejpen. jag är uppvuxen med en pappa som alltid har en eltejpsrulle i fickan och nära till hands. han lagar främst sina naglar samt glasögon med sin tejp. men den kan användas till allt. precis allt. oumbärlig. läker sår, håller ihop papper, smyckar ut, bygger saker, lagar vattenläckor, håller ihop flygplan, suddar ut gränser mellan länder, går att använda som föda vid krissituationer, renar vatten. som ni ser så kan listan göras hur lång som helst.

jag gjorde en liten egen studio i microformat hemma på skrivbordet med en vanlig skrivbordslampa och ett ark papper. sen testade jag mig fram genom att föra lampan över och runt tejprullen tills jag hittade sköna skuggor, rätt perspektiv(i detta fall något form av grodperspektiv) och rätt ljus. sen lät jag iphonen jobba. det krångliga är att ställa vitbalansen, fortfarande inte helt nöjd. man kan sätta en liten vit grej i bilden, typ en bit papper som e vitt, för att ställa mot den och låsa exponeringen samt vitbalansen med telefonen för att korrigera detta redan här i processen och sen ta ur den ur bild och ta fotot. det enda jag gjorde som efterbearbetning var att klippa ner bilden, göra den mer fyrkantig än avlång. tajta till den så att säga.




kamera: iphone
bländare: f / 2,4
färgrymd: sRGB
dpi: 72
brännvidd: 4mm
slutartid: 1/890
iso: 50
blixt: nej
ljus: en 40w glödlampa





min andra fotodokumentation av någon/några som gör en syssla är jag mer osäker kring hur hårt hållen själva uppgiften var så jag väljer att visa två olika.






här valde jag sysslan bad. kvällsbad sommartid när möjligheten finns att gå de 50 metrarna ner till havet och svalka sig. mitt problem med bilden kan väl vara att jag inte hade så mycket valmöjligheter till att styra ljuset som jag har att förhålla mig till det. mitt val här är att placera mig själv i bilden tillsammans med min mamma. jag jobbar med ljuset från solen bakom oss och får försöka förhålla mig till vilken tidpunkt det är, hur lågt solen står påverkar hur skuggorna ser ut samt ljusets färgtemp mm. jag gillar att det är en rörelse/riktning i bilden, att någon gjort ett val där valet avgör vilken stig som ska föra oss ner till havet. jag gillar också att skuggorna får spela avgörande roll.

kamera: iphone
bländare: f / 2,4
färgrymd: sRGB
dpi: 72
brännvidd: 4mm
slutartid: 1/890
iso: 50
blixt: nej
ljus: naturligt







min tredje bild är med pga att jag gillar ljuset i den samt själva porträttet. men är det verkligen två personer som sysslar tänker jag? vissa säger att det är tre, så den fick åka med på ett hörn. sysslan för henne är de dagliga promenaderna med hundarna. varje dag. 4-5 gånger vill de ut å kolla läget å läsa tidningen längs vägen, gå på dass eller bara springa av sig lite energi. jag gillar hennes skugga, hennes kroppshållning samt hur kopplena kopplar ihop henne och hundarna med linjer och ger en rörelse i bilden. sen är numret tre något magiskt inom fotografi(säkert inom fler områden också). motljuset och hur hennes övre del av kroppen belyses av solen genom grenverket är också det något som höjer bilden. jag skulle vilja ha hennes ansikte än mer ljust tror ja så att man ser detaljerna mer. men å andra sidan kan den mörka siluetten räcka. jag kanske också hade rätat upp bilden lite i en efterbearbetning, det ser lite ut som att hon lutar lite fram eller att horisonten inte är rak.

kamera: iphone
bländare: f / 2,4
färgrymd: sRGB
dpi: 72
brännvidd: 4mm
slutartid: 1/20
iso: 80
blixt: nej
ljus: naturligt




jag har medvetet valt att jobba med telefonen, min iphone 4s. den bästa kameran är den du alltid har med dig. eleverna har sina i sina fickor. varför inte använda(dessa också tillsammans med en gäng DSLR-grejer som ja vill ha i min bildsal) dessa när de finns där. mina bästa kameror ligger flera mil bort hos mina föräldrar, och jag gitte inte åka dit och hämta någon utav dessa för detta dokumentationsuppdrag utan ville ge mig fan på att prestera med en telefon. jag har fotat mycket tidigare och har koll på mina manuella inställningar därför tog jag mig friheten att göra på detta vis. slå till mig om jag gjort fel. bara inte i ansiktet. hellre på låret.

ljus. ljus. ljus. allt handlar om ljuset. alla kan fotografera, men inte alla kan kalla sig för fotografer. kan man hantera ljuset, då kan man lära sig fotografera, på riktigt. SMACK! där satt den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar